W swoim ubiegłorocznym raporcie „Nawigator Ubezpieczeniowy - Mapa przestępczości w Polsce”, eksperci Unilink zwracali uwagę, że liczba stwierdzonych przestępstw przeciwko mieniu wzrosła względem 2021 r. Na dane dotyczące całego 2023 r. musimy jeszcze poczekać. Natomiast niedawno pojawiły się niepokojące informacje Policji na temat jednych z najbardziej uciążliwych przestępstw przeciwko mieniu, czyli kradzieży samochodów. Warto przyjrzeć się tym policyjnym informacjom, a także wziąć pod uwagę nieco inne kradzieżowe dane, które podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Statystyki SAMAR pokazują nieco inny trend, ale mimo wszystko nie są one sprzeczne z informacjami podawanymi przez Policję. Wszystkie te dane analizują eksperci największej w Polsce multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.
Niepokoi wzrost liczby skradzionych w 2023 r. pojazdów
Analizę warto rozpocząć od informacji na temat kradzieży pojazdów, które niedawno podała polska Policja. Na początku stycznia 2024 r. rzeczniczka prasowa komendanta głównego Policji poinformowała, że w 2023 roku ujawnionych zostało 10 021 kradzieży pojazdów. Dla porównania, rok 2022 przyniósł historycznie niski wynik na poziomie 7382 kradzieży pojazdów [1]. „Średnia z okresu pięcioletniego (2018 r. - 2022 r.) wyniosła zaś niecałe 8400 kradzieży. Ubiegłoroczny wynik na pewno jest niepokojący, choć do sytuacji sprzed 10 lat i liczby kradzionych pojazdów na poziomie 14 000 - 15 000 rocznie jeszcze dość daleko” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.
Uwaga: jednoślady oraz quady również mogą kusić złodziei
Warto pamiętać, że podane wyżej informacje dotyczą wszystkich pojazdów, a nie tylko samochodów osobowych. Kradzieży motocykli, motorowerów i quadów nie można lekceważyć, bo takie przestępstwa również wiążą się z poważnymi stratami finansowymi dla właścicieli pojazdów. Jednoślady znikają nie tylko z ulic, ale również z garaży podziemnych w blokach i garaży indywidualnych. „Co więcej, polisy AC dotyczące jednośladów i czterokołowców są o wiele mniej popularne niż analogiczne ubezpieczenia dotyczące samochodów. W efekcie kradzież motocykla często oznacza większą ostateczną stratę dla właściciela” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.
W Warszawie nieco bezpieczniej, ale jednak nie wszędzie
Na krótkie omówienie zasługują również dane, które niedawno zaprezentowała Komenda Stołeczna Policji. Aglomeracja warszawska jest bowiem obszarem, gdzie nadal najczęściej giną samochody oraz inne pojazdy. W 2023 r. na terenie działania KSP stwierdzono 2437 przestępstw określanych jako „kradzież samochodu i poprzez włamanie”, co oznaczało spadek wobec wyniku dotyczącego 2022 r. (2630 przestępstw) [2]. „Mówimy o statystykach obejmujących Warszawę oraz następujące powiaty: grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński” - wymienia Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.
Nie wszędzie na terenie aglomeracji warszawskiej w ujęciu rocznym spadła liczba kradzieży samochodów. „Znaczący wzrost względem 2022 r. (o 50 przypadków kradzieży) odnotowano na obszarze działania Komendy Rejonowej Policji Warszawa VII, która obejmuje Pragę - Południe, Rembertów, Wawer i Wesołą. Natomiast pod Warszawą wzrost liczby kradzieży samochodów w stosunku do 2022 roku (o 15 przypadków) był widoczny na terenie objętym działaniem Komendy Powiatowej Policji w Otwocku” - podaje Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.
Dane SAMAR dotyczą z kolei wyrejestrowań po kradzieży
Niedawno ciekawe statystyki kradzieżowe podał nam również Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Te dane potwierdzają dalszy spadek liczby kradzieży samochodów (z 6157 w 2022 r. do 5646 w 2023 r.) [3]. Warto jednak pamiętać, że mówimy tutaj o ponad ośmioprocentowym spadku dotyczącym liczby wyrejestrowań w CEPiK z powodu kradzieży, a nie o nowych przypadkach stwierdzonych przez Policję. „Dodatkowo statystyki SAMAR uwzględniają tylko część skradzionych pojazdów. Chodzi o samochody z dopuszczalną masą całkowitą wynoszącą do 6 ton” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.
Sami eksperci SAMAR w swoim komunikacie zwracają uwagę na przesunięcie czasowe. Pamiętajmy, że pomiędzy zaginięciem samochodu oraz wyrejestrowaniem tego pojazdu z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców może upłynąć wiele miesięcy. Zatem część samochodów zgłoszonych Policji jako skradzione od stycznia do grudnia 2023 roku, zostanie wyrejestrowana z CEPiK-u na przykład w kolejnym roku. Poza tym dane dotyczące 2023 roku uwzględniają też wyrejestrowania samochodów skradzionych wcześniej. Dodatkowo część aut udaje się Policji dość szybko odzyskać i zwrócić właścicielowi. W takiej sytuacji, samochód nie zostaje wyrejestrowany. „Najnowsze dostępne dane Policji z 2022 r. wskazują, że wówczas średnia wykrywalność kradzieży samochodów oscylowała na poziomie około 26% [4]” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.
Nocna utrata kół albo katalizatora wciąż nie jest rzadkością
Od pewnego czasu, uciążliwe dla kierowców są również kradzieże części aut - między innymi katalizatorów oraz kół. Doniesienia prasowe sugerują, że ten problem wcale nie zniknął w 2023 roku pomimo kolejnych sukcesów policjantów związanych z ujęciem złodziei. „Nie mamy dostępu do szczegółowych statystyk, ale na podstawie doniesień mediów można stwierdzić, że na celowniku złodziei znajdują się zarówno starsze samochody, jak i te o wiele nowsze oraz cenniejsze [5]. Taka sytuacja wpływa już na preferencje kierowców kupujących autocasco” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.
[1] Źródło: https://autokult.pl/kradna-auta-na-potege-policja-odnotowala-duzy-wzrost-w-2023-r,6983578806794752a
[2] Źródło: http://bip.ksp.policja.gov.pl/ksp/statystyki/27828,Kradziez-samochodu.html
[3] Źródło: https://www.samar.pl/__/3/3.a/120026/3.sc/11/Kradzieże-aut---podsumowanie-2023-roku.html?locale=pl_PL